Mój sposób na 100% produktywności i koncentracji à la Bill Gates czy J.K.Rowling

wpis w: Dookoła Pracy | 24

Gdy pracujesz zdalnie i to ze swojego domowego biura, czyli centrum życia rodzinnego, to nieodzownym są umiejętność odpowiedniego planowania swojego czasu i pełnego skupienia się na zadaniu pomimo okoliczności, które nie zawsze są sprzyjające. Nie ukrywam, że początkowo miałem spore obawy przed pracą z domu. W lutym mijają natomiast już dwa lata odkąd zdecydowałem się na taki model pracy i muszę przyznać, że strach był całkowicie niepotrzebny.

Praca zdalna nie jest rozwiązaniem dla każdego, bo oczywiście oprócz wielu zalet, jest wymagająca pod względem koncentracji. Sporo osób pyta mnie, czy mam jakieś „patenty”, „złote rady”, czy też metody, które pomagają mi w organizowaniu swojej pracy i pełnym skupieniu. Jasne, że tak! Jedną z nich jest technika Pomodoro, którą stosuję każdego dnia.

Technika Pomodoro – historia…

W latach 80. XX wieku Francesco Cirillo stworzył wspomnianą technikę, a aktualnie szkoli firmy w zakresie jej stosowania. Czym się zainspirował? Kuchennym czasomierzem w kształcie pomidora:

File:Il pomodoro.jpg

Wielkie umysły i praca w spokoju…

Albert Einstein, Bill Gates czy J.K. Rowling to osoby, które potrzebowały spokoju i izolacji do pracy. Ten pierwszy mawiał nawet, że „Monotonia i samotność spokojnego życia stymulują kreatywne umysły” („The monotony and solitude of a quiet life stimulates the creative mind”). Zapewne też wielu z Was potrzebuje względnego spokoju, aby w pełni się skoncentrować. Technika Pomodoro może nieco w tym pomóc, gdyż polega na odrzuceniu wszystkich rozpraszaczy, np. facebooka, telefonu i innych aplikacji po to, aby skupić się maksymalnie na danym zadaniu. Niektórzy ludzie wyłączają nawet dostęp do internetu, aby uzyskać 100 % skupienia na zadaniu.

Dla kogo Pomodoro?

Kto najczęściej używa tej metody? Programiści, projektanci i osoby, które musza skupić się na kreatywnej pracy. Jest to dobra metoda dla ludzi, którzy potrzebują odpowiednio zaplanować sobie dzień i „odhaczać” zadania jedno po drugim.

Jak działa metoda Pomodoro?:

  1. Zaplanuj działania, które chcesz zrobić danego dnia. Ważne, aby większe zadana podzielić na mniejsze, aby zmieścić się w bloku 25 minut
  2. Ustaw czas pomodoro (czyli czasomierza) na 25 minut
  3. Pracuj nad zadaniem 25 minut, a gdy czasomierz zadzwoni – zrób przerwę na 5 minut i „odhacz” wykonanie zadania. Uwaga! Jeśli pracujesz przy komputerze, ta 5-minutowa przerwa powinna być na rozprostowanie kości, popatrzenie w dal (co najmniej 20 sekund, bo wtedy wzrok odpoczywa)
  4. Po 4 cyklu zrób sobie dłuższą przerwę. Mi wystarcza 15 min.

To tyle – w małych krokach wielki efekt. Pomodoro pomaga efektywnie zarządzać czasem, a odhaczanie małych sukcesów cieszy.

 

Kilka narzędzi online

A tutaj kilka linków do czasomierzy online:

https://tomato-timer.com

https://pomodoneapp.com

https://pomodoro-tracker.com/

https://www.tomatotimers.com/

http://www.online-timers.com/pomodoro-timers

https://fitatmidlife.com/timer/


 AUTORSKI POMODORO TIMER W EXCELU

 Zapewne już wiecie, że Łukasz uwielbia tworzyć narzędzia w Excelu. Z myślą o naszych czytelnikach stworzył czasomierz bazujący na technice Pomodoro do pobrania tutaj:

Link

Czasomierz posiada ciekawe funkcje, których Łukasz nie znalazł w czasomierzach online, np. możliwość ustalenia ilości pętli i przerw długich oraz krótkich.

 


Uwaga! Jeśli jesteś zainteresowany stworzeniem rozwiązania dla Ciebie w Excelu – napisz do nas na skrzynkę – dogadamy się 🙂


Dajcie koniecznie znać, jak się Wam podoba! 🙂 Powodzenia!